Har du lyst til å være besøksgård for veterinærstudenter?

Informasjonsskriv til bønder om rekrutteringsprosjektet «Bli kjent med veterinærene og landbruket i Vesterålen»

Kommunene, bondelagene og stordyrveterinærene i Vesterålen har startet et pilotprosjekt med formål å få veterinærstudenter til å bli bedre kjent med ambulerende praksis, produksjonsdyr og landbruksnæring før de er ferdig utdannet. Et viktig formål er å tilrettelegge for økt kompetanse og kunnskapsspredning mellom landbruksnæringen og veterinærstudenter.

Prosjektet har fått finansiering i perioden 2024-2026 fra Nordland Fylkeskommune (RT-midler).

Vi ønsker å tilby inntil fire veterinærstudenter per år praksis hos produksjonsdyrveterinærer, samt landbrukspraksis på ulike gårder i regionen. Konkret betyr dette at veterinærstudenten er med som observatør hos «Stordyrveterinærene i Vesterålen» i to uker (10 arbeidsdager). Siden dette er veterinærstudenter i 4. og 5. år vil det være mulig for studenten i samråd med veterinær og gårdbruker å få utføre enkle oppgaver i tillegg. Denne praksisen kan inngå i den obligatoriske «påsitterpraksisen». I tillegg deltar veterinærstudenten to uker (10 arbeidsdager) i praksis på besøksgårder i inntil 3 forskjellige, valgfrie husdyrproduksjoner (melkebruk, sau, geit, ammeku, gris, høns, hest).

Prosjektet dekker reiseutgifter for studentene med inntil kr. 6000,- og tilbyr gratis hybel ved Sortland vgs. avd. Kleiva under praksisperioden. Veterinærene og besøksgårdene vil få økonomisk kompensasjon på kr. 1400 per dag de har studenter. Gårdbruker kan også inngå avtale om lønnet arbeid for studenten i perioden.

Ta kontakt med:

John-Erik Bjørlo (Sortland/Øksnes/Lødingen bondelag): 917 66 906. john-eb@online.no

Andre  samarbeidspartnere:

Berit Hansen, 970 19 797. berit.hansen@vkbb.no

Magnus Mæhle, 962 25 665. maghle.vet@gmail.com

Marina Pettersen (Sortland kommune): 952 64 472.  marina.pettersen@sortland.kommune.no

Bjørn Helge Sandberg (Hadsel kommune): 476 42 103.  bjhesa@hadsel.kommune.no