Manglende gangfelt skaper utrygghet i trafikken

Det har kommet mange reaksjoner etter at fylkeskommunen har valgt å fjerne en rekke av fotgjengerfeltene på tettstedet.

Fylkesveien gjennom Lødingen tettsted har etter reasfalteringen mistet 10 av de 13 fotgjengerovergangene, og nå setter vi også fokus på forkjørsvei gjennom tettstedet.

Vi har fått en situasjon som er uholdbar, men ikke minst uakseptabel. Her må fylkeskommunen som veieier komme på banen for å bedre trafikksikkerheten til de myke trafikantene, og jeg forventer at det skjer raskt, uttaler ordfører Hugo Jacobsen.

Samtidig er det også utfordringer på fylkesveien forbi Vestbygd oppvekstsenter.  Økt tungtransport og en fartsgrense som vi mener er for høy, krever tiltak. Her ønsker vi dialog med fylkeskommunen for å sikre at både barn og ansatte får en tryggere skolehverdag.

Her kan du lese skrivet som er gått til fylkesråden for Samferdsel i Nordland:

Trafikale utfordringer FV7546 og FV7542 - Fotgjengeroverganger og fartsgrenser (PDF, 431 kB)