Oppstart for ny veteranplan

I Lødingen kommune har vi mange veteraner som har tjenestegjort både nasjonalt og internasjonalt.

I dag har vi en regional veteranplan som i 2020 blei vedtatt i kommunestyret.

Etter som gjeldende planen er regional tar den lite for seg de lokale forholdene vi har her i Lødingen. Derfor skal det nå utarbeides en ny veteranplan som skal tilpasse de lokale forhold og behov slik vi kjenner dem.

Det skal legges opp til stor grad av medvirkning fra våre veteraner, og gjennom arbeidsmøter skal forslag til ny plan utarbeides. Det er kommunestyret som vedtar planen, og målsetningen er at planen vedtas til kommunestyrets møte i desember.

Målene for gjeldende veteranplan for Vesterålen og Lødingen er listet opp i 4 punkter, og disse vil nok være et godt utgangspunkt for utarbeidelsen av en ny plan:

• Anerkjenne, ivareta og følge opp veteranene, både før under og etter internasjonal tjeneste for Norge

• Skape økt samhandling i kommunen slik at veteraner og deres familier blir møtt med gjennomgående kompetanse og forståelse

• Fungere som et opplysnings- og informasjonsdokument

• Benytte veteraner som ressurs i lokalsamfunnet

Gjeldende veteranplanen kan du lese her: Veteranplan for Lødingen og Vesterålen (PDF, 419 kB)