Pårørendeskolen - høsten 2024

Pårørendeskolen er et kurstilbud til deg som har et familiemedlem eller en nær venn med demenssykdom.

Personen med demens kan bo i eget hjem eller på institusjon. Gjennom faglige forelesninger, plenums- og gruppesamtaler får du kunnskap om demens og innsikt i hvilke følger sykdommen kan ha for personen med demens, deg som pårørende og øvrige familie.

Du treffer andre pårørende i samme situasjon og fagpersoner med kompetanse på området.

Hva inneholder kurset?

Kurset er lagt opp over 5 antall samlinger med følgende temaer:

• Demenssykdommene – sykdomslære
  • Kommunikasjon med personer med demens
  • Pårørenderollen
  • Adferdsmessige og psykologiske symptomer med demens
  • Rettigheter og tilbud til pårørende

(bla om vergemål, legalfullmakt, fremtidsfullmakt osv), når personen med demens får plass i sykehjem?

Forelesere:

Psykiater John William Danenbarger

Inger og Solveig fra hukommelsesteamet

Ass. Avdelingsleder Tena Matic

Praktiske opplysninger

Sted: Lødingen Sykehjem

Første kurssamling: 24.09.24

Varighet: I alt 5 samlinger på følgende datoer

fra kl. 18.00 til 20.30

Kursdager: 24.09, 01.10, 08.10, 15.10, og 22.10.24.

Påmelding: Innen 20.09.24

Kursavgift: kr. 300,-per deltager (inkluderer kursmateriell og servering) ( kr. 200,-per ekstra familiedeltager)

For nærmere opplysninger, kontakt:

Navn: Solveig Storjord Hanssen  Telefon 40 41 09 39

E-post  solveig.hanssen@lodingen.kommune.no

Brosjyre med påmeldingsslipp (DOCX, 247 kB)

Pårørendeskolens mål

• Gi pårørende økt kunnskap om demenssykdommer.
  • Gi innsikt i metoder for kommunikasjon og samhandling med personer med demens.
  • Bidra til at pårørende får bedre kjennskap til rettigheter og aktuelle lover og hvordan man får kontakt med hjelpeapparatet.
  • Tilby støtte gjennom å møte andre pårørende som er i samme situasjon.

På pårørendeskolen vektlegger vi åpenhet i trygge omgivelser. Fortrolige opplysninger som kommer frem, skal forbli mellom deltakerne.

Ta kontakt hvis du har behov for avlastning for å kunne delta på kurset. Vi vil prøve å være behjelpelig med det.

Påmeldingen kan legges i en konvolutt og sendes til:

Demenskoordinator Solveig S Hanssen

Idrettsveien 1a, 8410 Lødingen

Eller du kan melde deg på kurset via e-mail Solveig.hanssen@lodingen.kommune.no